وضوح و نسبت ابعاد تصویر اصطلاحاتی هستند که برای توصیف قالب و تصویری که در صفحه تلویزیون یا نمایشگر موبایل و تبلت خود مشاهده می کنید استفاده می شود. در یک نمایشگر ، این دو با هم مرتبط هستند و هر یک بر دیگری تأثیر می گذارد.

وضوح (Resolution)
رزولوشن به تعداد پیکسل هایی (نقاط) که تصویر را در نمایشگر شما تشکیل می دهند تعریف می کند. بدیهی است هرچه نقاط پیکسل تصویر بیشتر باشد ، وضوح تصویر بالاتر و کیفیت کلی تصویر بالاتر است.
وضوح نمایشگرها اغلب به صورت تعداد پیکسل ها یا نقاط موجود در تصویر به صورت عمودی بیان می شود. به عنوان مثال 480p, 720p, 1080p, 2160p

نسبت ابعاد (Aspect Ratio)
نسبت ابعاد یه صورت استاندارد با وضوح تصویر ارتباطی نزدیک دارد. در واقع برخی از تناسبات فقط برای رزولوشن های خاصی خصوصا در محتوای سینمایی استفاده می شوند. هر چند این روزها برای کم کردن حجم ویدیو ها استفاده از رزولوشن و نسبت تصویر غیر اصلی فیلم ها گسترش دارد. این نسبت ابعاد به نسبت عرض به ارتفاع صفحه نمایشگر (یا در واقع محتوا) گفته می شود. باید توجه داشت در صورتی که از راهکارهای نرم افزاری (Stretch, Fill, Zoom, …) استفاده نشود ممکن است با نمایش محتوایی با نسبت ابعادی متفاوت از نسبت ابعاد نمایشگر، طرفین و یا بالا و پایین تصویر سیاه دیده شود.
استانداردهای متداول برای نمایشگرها
جدول استانداردهای متداول برای نمایشگرها

جدول مقایسه Resolution و Aspect Ratio

توضیحات تکمیلی
- نسبت تصویر اصلی OAR (Original Aspect ratio) نسبتی است که ویدیو یا فیلم به آن شکل تولید شده است. ممکن است محتوای یاد شده برای ارایه و نمایش در بازارهای مختلف یا نمایشگرهای مختلف معمولا به روش بزرگنمایی برای پر کردن نواحی خالی (نوار مشکی که معمولا بالا و پایین ویدیو ها دیده می شود) و یا در برخی موارد نادر با کشیدن تصویر نسبت جدیدی پیدا کند.
- نسبت ابعاد اصلاح شده MAR (Modified aspect ratio) نسبت ابعادی است که به منظور قرار دادن یک محتوا با ابعاد تناسب دیگری برای نمایش در نمایشگرهای دیگر تغییر تناسب پیدا می کند.
- وضوح پیکسل، تعداد پیکسل های مورد استفاده در تصویربرداری دیجیتال را مشخص می کند. وضوح به صورت مگاپیکسل (مقدار افقی ضرب شده با مقدار عمودی ، و تقسیم بر یک میلیون) بیان می شود. به عنوان مثال تصاویر تمام اچ دی (FULL HD) در ابعاد 1920×1080 پیکسل هستند. حاصل ضرب این دو عدد 2,073,600 پیکسل می شود. اگر عدد یاد شده را تقسیم بر یک میلیون (برای به دست آوردن مگا کنیم) عدد حدودی 2.07 به دست می آید که در اصطلاح 2 مگا پیکسل نامیده می شود
کیفیت وضوح تصاویر نهایی نمایشگرها فقط به تعداد پیکسل های تشکیل دهنده محتوا و نمایشگر بستگی ندارد. موارد زیادی در کیفیت نهایی نمایش داده شده مرتبط است، از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.
عوامل نهایی موثر در کیفیت تصویر نمایش داده شده توسط نمایشگر:
- نحوه چیدمان پیکسل های نمایشگر و فواصل عمودی و افقی آن ها
- سایز نمایشگر در مقابل رزولوشن آن
- فاصله بیننده از تصویر
- کیفیت محتوای فیلم برداری شده
- وضوح طیفی نمایشگر و محتوا، عمق رنگ های ثبت شده در محتوا و توانایی پخش آن ها توسط نمایشگر
- وضوح زمانی محتوا، به وضوح وقایع در زمان های مختلف در دوربین های فیلم اشاره دارد (به عنوان مثال لرزش تصویر یا موشن بلر (Motion blur) های اضافی!
- پردازش های اضافه برخی از برندها برای نمایش بی نقص تر تصاویر
- و …
برخی استاندارد های نسبت ابعاد فیلم ها و ویدیو ها
1.33:1
فیلم های بی صدای 35 میلی متری و دوربین های فیلم برداری خانگی آنالوگ
1.37:1
فیلم های صدا دار 35 میلی متری بین سال های 1932 تا 1953
1.43:1
فرمت سینماهای IMAX 70 میلی متری با تصاویر عریض
1.50:1
استفاده برای عکس برداری
1.56:1
مورد استفاده برای موارد تبلیغاتی
1.66:1
اختراع و استفاده توسط Paramount Pictures
1.75:1
مورد استفاده MGM و Warner Bros بین سال های 1953 تا 1955
1.78:1
مورد استفاده در تلویزیون های HD
1.85:1
استاندارد 35 میلی متری برای تله تاتر
2.00:1
مورد استفاده استودیوهای آمریکایی در دهه 1950
2.20:1
استاندارد 70 میلی متری توسعه داده شده در دهه 1950
2.35:1
مورد استفاده در Cinemascope و Panavision
2.39:1
35 میلی متری از سال 1970 به بعد
2.55:1
استاندارد اصلی تناسبات Cinemascope
برخی استاندارد های رزولوشن فیلم ها و ویدیو ها
350×240
مورد استفاده در Video CD
330×480
مورد استفاده در کاست های VHS
440×480
پخش آنالوگ محلی (صدا و سیما آنالوگ)
720×480
مورد استفاده در دیسک های DVD
1280×720
مورد استفاده در دیسک های بلو ری Blu-ray و HCV
1920×1080
تمام اچ دی Full HD
3840×2160
4K یا Ultra HD
10000×7000
استاندارد IMAX
چرا نسبت تصویر و رزولشن اهمیت دارد
دانستن اینکه ما جزو استفاده کنندگان نهایی چه محتوایی هستیم کمک می کند تا نمایشگری با تناسبات مورد نیازمان تهیه کنیم. شاید این روزها تلویزیون ها همگی با تناسبات 16:9 ارایه می شوند، اما محتواهای غیر تلویزیونی و سینمایی همچنان در تناسب تصویر 21:9 تهیه می شوند. به همین دلیل نوار مشکی بالا و پایین بیشتر فیلم های سینمایی می بینیم. داشتن دانش این موضوع کمک میکند در زمان تهیه ویدیو پروژکتورهای حرفه ای و یا حتی تهیه مانیتور های کامپیوتری دقت بیشتر نسبت به تناسب قابل نمایش نمایشگر مورد نظر داشته باشیم. این روزها مانیتورهای حرفه ای زیادی با قیمت های مناسب در تناسبات سینمایی 21:9 برای تولید کنندگان محتوا و دوست داران تصاویر فوق عریض در بازار وجود دارد.
هر چند که تیم تحریریه اندروید باکس معتقد است کیفیت نهایی محتوا و نمایشگر از کمیت زرولوشنی آن بیشتر است، با اینحال به صورت معمول داشتن رزولوشن بیشتر در محتوا و نمایشگر باید تصویر بهتری ارایه دهد. هر چند که قبلا هم متذکر شدیم کیفیت محتوا و نمایشگر در خروجی نهایی بسیار با اهمیت هستند. به عنوان مثال ممکن است شما تصویری که در یک تلویزیون FULL HD با برندی تخصصی و تکنولوژی قدیمی میبینید از تصویری تلویزیون 4K با برندی معمول و ساخت سال های اخیر بهتر باشد.
اگر شما هم اطلاعات و تجربه ای در خصوص این مقاله دارید با ثبت نظر در بخش مربوط، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.